FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/09/2009

Bindande avtal vid försäljning på Tradera

Hej! Jag la ut mitt trumset på Tradera.com med utgångsbud 1kr och det vinnande budet blev 9600kr, men trumsetet är egentligen värt 25000kr och jag kommer verkligen inte att sälja det för 9600kr. När jag sa det till köparen påstod han att säljaren och köparen har ett bindande avtal och att jag måste sälja det annars skulle han gå till tingsrätten. Jag behöver hjälp med att kolla upp hur bindande avtalet är och vad följderna blir om jag inte säljer det.

Lawline svarar

Hej! Jag måste först och främst konstatera att auktioner i allmänhet, och internetauktioner i synnerhet, är knappast alls reglerade i svensk rätt. De svar jag kan ge är därför relativt osäkra, även om jag naturligtvis ska, så gott det går, försöka komma fram till innehållet i gällande rätt. Försäljning på Tradera går till på följande sätt. Säljare och köpare registrerar sig på hemsidan. Säljaren lägger därefter ut ett objekt som han/hon tänker sälja och faststället ett visst minimipris, på vilken budgivningen startar. Sedan inkommer köpare med olika bud. När auktionen tar slut vinner det bud som är högst. Köparen och säljaren tar därefter kontakt med varandra (oftast via telefon eller e-post) och överenskommer om betalning och leverans; båda dessa sköts av köparen och säljaren direkt – Tradera är alltså inte inblandad i den fasen. När köpet är avslutat tar Tradera ut en viss provision från säljaren, som denna betalar in direkt till företaget. Den juridiska betydelsen av det som sagts ovan är följande. Ett avtal som ingås via Tradera är ett s.k. distansavtal enlig 1 kap. 2 § distans- och hemförsäljningslagen (se https://lagen.nu/2005:59). Distansavtal om försäljning av varor regleras i lagens 2 kap. Av 2 kap. 1 § 1 stycket framgår att lagen endast gäller försäljning från näringsidkare till konsument. Försäljningen i ditt fall skedde mellan två privatpersoner (låt vara med Traderas hjälp), alltså omfattas er relation inte av lagen. Enligt 1 § nya kommissionslagen (se https://lagen.nu/2009:865) och 4 § gamla kommissionslagen (se https://lagen.nu/1914:45) avses med kommission att någon säljer en vara för någon annans räkning men i eget namn. I fallet med Tradera är det tydligt att det är du som privatperson, och inte Tradera, som säljer varan – det är ju säljaren personligen, och inte Tradera, som får betalt och får stå för ev. fel i varan etc. Man kan alltså inte hävda att det är Tradera som säljer varan för din räkning med i eget namn – Tradera utger ju sig aldrig för att vara säljare. Kommissionslagen är alltså inte heller tillämplig. Det enda som återstår är allmänna principer om avtal genom auktion. Dessa är som sagt inte särskilt utvecklade i Sverige, men när det gäller frågan om när bindande avtal kommer till stånd har följande sagts i den juridiska litteraturen. Om säljaren redan från början av auktionen gör det klart att själva utropet är bindande är han tvungen att acceptera det högsta budet, även om detta är lägre än han hade velat. Frågan är om du som säljare har gjort det. När du registrerar dig som användare på Tradera och läger in ett objekt för försäljning ingår du ett avtal med auktionssajten. Av detta avtal framgår bl.a. att du inte kan dra dig ur affären sedan ett bud har lagts, i vart fall om du inte har kryssat för det s.k. reservationspriset, vilket jag antar att du inte har gjort (tredje stycket under p. 3 i avtalsvillkoren, se http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=1042#3). När du ingick avtalet måste du alltså anses ha gått med på att Tradera meddelar potentiella köpare att ditt utrop är bindande från början; detta har också skett. Pga. det avtalet som du ingick med Tradera måste du alltså anses ha gjort klart för budgivarna att redan utropet är bindande, vilket innebär att ett bindande avtal med den högstbjudande har slutits vid auktionens slut. Köparen kan i detta läge vända sig till Kronofogdemyndigheten (KFM) och begära handräckning enligt 3 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning (se https://lagen.nu/1990:746). Gör han/hon det får du meddelande om detta från KFM (25 §). Om du inte protesterar mot köparens ansökan kommer KFM så småningom kunna ta ifrån dig trumsetet och överlämna det till köparen (naturligtvis mot att du får 9 600 kr); om du däremot protesterar mot köparens ansökan (31 §) kommer köparen att kunna välja mellan att låta saken vara eller överlämna ärendet till tingsrätten (33 §). Köparen behöver dock inte gå via KFM utan kan stämma dig i tingsrätten direkt. När målet väl har kommit till tingsrätten på ett eller annat sätt kommer rättegång att äga rum. Det innebär att du och köparen får framställa era argument framför domstolen, som sedan ska besluta om det har slutits ett bindande avtal mellan er eller inte. Om tingsrätten kommer fram till att köparen har rätt kommer du att i domen förpliktigas att överlämna trumsetet, mot betalning; dessutom blir du tvungen att betala köparens rättegångskostnader. Vägrar du göra detta kan KFM anlitas för att överföra trumsetet och pengarna till köparen. MVH
Dennis AndreevRådgivare