FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt13/09/2009

Möjlighet att kräva betalning

Har ett kontrakt där företaget X har köpt min maskin. Varan är lämnad till dom och dom hade 14 dagar netto att göra betalningen. Nu har dom struntat i att betala så jag undrar hur jag går till väga för att tvinga dom att ge mig mina pengar. Det är ett otroligt opålitligt företag.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. När en fordran förfallit till betalning finns möjlighet för borgenären, det vill säga den som har att inkassera skulden, att hos Kronofogdemyndigheten (nedan Kfm) ansöka om att betalningsföreläggande meddelas mot den som ej betalat fordring. Kfm meddelar då gäldenären om ansökan och begär att denne meddelar sin ståndpunkt. Om gäldenären medger skulden eller underlåter att yttra sig meddelar Kfm utslag i enlighet med ansökan. Om gäldenären bestrider anspråket meddelas borgenären om detta, och denne har sedan rätt att avgöra om målet skall lämnas över till tingsrätt för prövning. Kfm kan alltså inte själva i det läget meddela utslag. Detta system ger borgenären möjlighet att snabbt få tillbaka sina pengar, då det inte föreligger någon tvist om själva skulden utan problemet helt enkelt är att gäldenären inte betalar i tid. Om det föreligger en tvist mellan parterna bör detta förfarande inte användas, utan stämningsansökan skall istället lämnas till tingsrätt direkt för vanlig tvistemålsprocess. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare