FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt04/07/2006

Köplagen - dispositiv

Kan man genom en klausul i köpe avtal förhandla bort allt rättsligt ansvar? Alltså går det att förhandla bort 40 § KöpL ? MVH

Lawline svarar

Hej! I detta avseende är det viktigt att skilja mellan köplagen och konsumentköplagen. Konsumentköplagen är bindande till konsumentens förmån, man kan alltså inte avtal bort denna lag. Köplagen däremot är helt dispositiv enligt lagens 3§, och båda parter kan helt fritt avtala om i vilka delar köplagen skall gälla. Det är därför svårt att angripa ett sådant avtal, detta görs nästan uteslutande genom avtalslagens ogiltighetsregler. Vänligen,
Rådgivare