FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/08/2009

Frånvaro vid rättegång

Jag är misstänkt för stöld. Detta är en om klasificering från snatteri. Det jag undrar är när väl kallelsen till rättegång har kommit. Kan jag då strunta i att svara och inte dyka upp. Enligt vad jag har hört kan åklagaren då lägga ner utredningen efter en viss tid eftersom det är så ringa. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej, Nej, en åklagare kommer inte att lägga ner åtalet om du struntar i att dyka upp till rättegången. Det är möjligt att rättegången inte kan genomföras i din frånvaro, men i så fall kommer den att genomföras vid ett senare tillfälle. Ytterst riskerar du att bli hämtad av polis till rättegången. Med vänlig hälsning
Erik SvenssonRådgivare