FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/10/2009

Utebliven uppsägning av uthyrning av andrahandslägenhet

Hej Jag har en fråga angående ett avslutat andrahands kontrakt. Jag hyr ut min bostadsrätt i andra hand och nu har kontraktet gått ut (hyrestiden) och i kontraktet står det att vi båda har tre mån. uppsägningstid, men ingen av oss (jag=hyresvärd och hon=hyresgästen) har info varandra skriftligt att det är \"slut\". Kan hon fortsätta hyra även om kontraktet säger att tiden är slut? Eller har jag rätt att säga att hon måste flytta ut?

Lawline svarar

Hej, eftersom ni har avtalat om uppsägningstid på tre månader är det detta som gäller. Eftersom avtalet inte är uppsagt är det förlängt på obestämd tid och uppsägningstiden på tre månader är den som ska beaktas. Av dessa anledningar har hon rätt att bo kvar i lägenheten tills den sägs upp. Källor Jordabalken (1970:994) 12 kap 3 §, se https://lagen.nu/1970:994 Med vänlig hälsning
Mikael SödermanRådgivare