FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt22/08/2009

Ombudskostnader

hej.. Jag försöker via kronofogden få betalt och svaranden har bestridit mitt yrkande via sin ombudsman och denne vill ha ersättning från mig för sin ombud. Min fråga: Har svaranden rätt att kräva ersättning från mig även om jag avstår från mitt yrkande och inte skickar ärende vidare till rätten? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, Du har ingen skyldighet att betala din motparts ombudskostnader. Hade frågan avgjorts i domstol betalar oftast den förlorande parten samtliga rättegångskostnader om inte parterna kommit överrens om att betala sina respektive utgifter. När ditt ärende inte har gått till domstol finns det enligt min mening inge anledning för dig att betala din motparts ombudskostnader. Lycka till!
Emma NordinRådgivare