FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt19/08/2009

Bevisprövning

Kan en person som hånas eller smädas i ett samtal med annan spela in detta och använda det som bevis vid en rättslig prövning? Det gäller en person som ständigt smädas och trakasseras av sina grannar.

Lawline svarar

I Sverige tillämpas något som kallas för fri bevisföring. Denna princip kommer till uttryck i Rättegångsbalken 35 kap. 1 §, även om det inte framgår tydligt av ordalydelsen i lagtexten. Principen innebär i all enkelhet att det inte finns någon begränsning av vilka bevismedel som får användas. Ett inspelat samtal med annan går alltså utmärkt att använda som bevisning i en rättegång. En bra sak att ha i åtanke är dock att enbart det faktum att man får använda en viss bevisning i rätten inte medför att alla former av bevisinsamling för den skull är tillåten. Ett exempel på detta kan vara att polisen under sitt spaningsarbete använt telefonavlyssning i en situation detta inte var tillåtet. Den ansvarige polismannen skulle i ett sådant läge få stå till svars för sitt agerande, men bevisningen som därmed upptagits torde få användas i en rättegång ändå. I det här fallet är det emellertid inte aktuellt med något straffansvar för den som gjort inspelningen, det är nämligen enligt Brottsbalken 4 kap. 9a § tillåtet att spela in samtal man själv deltar i. Med vänlig hälsning
Rådgivare