FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/08/2009

Vänta med att sälja.

Hur lång tid måste jag äga min bostadsrätt för att kunna sälja den utan extra kostnader (skatt). Jag skall köpa den 1 sept. Det är en helt ny bostadsrätt. Jag har hört att man måste äga den över årsskiftet. Är det så? Har bott i lägenheten i 25 år, men då som hyresrätt.

Lawline svarar

Hej Tack för din fråga. Du måste vänta till över ett årsskifte med att sälja din bostadsrätt för att beskattas med den lägre skattesatsen när du säljer. Det är så därför att bostadsrättsföreningen under det första kalender året är en så kallad oäkta förening. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare