Förbud mot husdjur i hyresavtal?

Jag jobbar på ett privatiserat stödboende för psykiskt sjuka. De boende bor i varsina lägenheter som hyrs ut från vårdföretaget i 2:a hand.

Kan man som andrahandsuthyrare skriva in i kontraktet att det är förbud mot djur pga bland annat arbetsmiljön etc? Eller överträder man då hyreslagen?

Lawline svarar

Även om vårdföretaget i fallet du beskriver inte äger fastigheten i fråga, utan i sin tur också är hyresgäst, är det att se som hyresvärd i förhållande till de boende.

För att en avtalsbestämmelse om förbud mot husdjur ska vara tillåten krävs att hyresvärden har sakliga skäl för det. Sakliga skäl kan t.ex. vara om det i huset bor allergiska eller i övrigt känsliga personer, eller om en hyresgäst tidigare har misskött sina husdjur. Att det rör sig om ett vårdboende torde i sig utgöra ett sakligt skäl och förbudet är då förenligt med gällande hyresrättsregler. (I 55 § 6 stycket hyreslagen uttrycks detta resonemang genom att villkoret - som i detta fall är ett förbud – ska gälla om det är skäligt, se https://lagen.nu/1970:994#K12P55S6)

Vänligen

Carl-Henrik BrännbergRådgivare