FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt21/10/2009
Bevisbörda för att DVD återlämnats
Hej
Jag har under en längre tid hyrt film hos ett butik på min hemort. Ett antal gånger har de sagt att jag har filmer som inte har blivit återlämnade. Jag har påtalat att jag inte har några filmer hemma och då har de sagt att de ska fixa det.
Jag har i god tro fortsatt att hyra film och inte hört något mer. Någon gång senare påtalar de igen att det är ännu fler filmer som inte har återlämnats.
Igår hyrde vi film och då har tjejen bakom disken fått instruktioner om att berätta för mig som kund om att de kommer att kräva in pengar för dessa nu 7 ej återlämnade filmer. 250-500kr per film.
Jag kände mig oerhört kränkt då ett antal andra kunder stod i kö och hörde detta.
I den här butiken finns inget inkasst där man lämnar filmerna utan man gör det över disk. Säger \"Hej jag lägger den här.\" Sedan vet jag inte vad eller hur de hanterar resten.
Jag har inga övriga betalningsanmärkningar och tycker att det här är helt absurt.
Hur kan jag gå vidare med detta? Vad har jag för rätt som konsument?
Lawline svarar
Sven LindblomRådgivare