FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt21/10/2009

Bevisbörda för att DVD återlämnats

Hej Jag har under en längre tid hyrt film hos ett butik på min hemort. Ett antal gånger har de sagt att jag har filmer som inte har blivit återlämnade. Jag har påtalat att jag inte har några filmer hemma och då har de sagt att de ska fixa det. Jag har i god tro fortsatt att hyra film och inte hört något mer. Någon gång senare påtalar de igen att det är ännu fler filmer som inte har återlämnats. Igår hyrde vi film och då har tjejen bakom disken fått instruktioner om att berätta för mig som kund om att de kommer att kräva in pengar för dessa nu 7 ej återlämnade filmer. 250-500kr per film. Jag kände mig oerhört kränkt då ett antal andra kunder stod i kö och hörde detta. I den här butiken finns inget inkasst där man lämnar filmerna utan man gör det över disk. Säger \"Hej jag lägger den här.\" Sedan vet jag inte vad eller hur de hanterar resten. Jag har inga övriga betalningsanmärkningar och tycker att det här är helt absurt. Hur kan jag gå vidare med detta? Vad har jag för rätt som konsument?

Lawline svarar

Hej, Din fråga handlar egentligen frågan om vem av dig och filmuthyraren som har bevisbördan för att filmen har/inte har lämnats tillbaks. Ofta inom civilprocessrätten brukar man utgå från en bevissäkringsargumentation d.v.s. den som har lättast eller särskild anledning att säkra bevisning bör göra det. Bevissäkringsargumentationen kan utföras på olika sätt i olika tvister. Som huvudregel gäller att en part som fullgör en prestation har rätt att få ett skriftligt bevis. Han ska sålunda säkra bevisning om att han har fullgjort sin prestation och att det skett inom föreskriven tid. Han ska också se till att han får ett bevis om att prestationen är fullständig och felfri när det är möjligt för mottagaren att avgöra detta tämligen ingående. Vid masshantering där varje enskilt fall rör begränsade värden förekommer det att företagare organiserar sin verksamhet så att några mottagningsbevis inte lämnas ut, som exempelvis då DVD-filmer återlämnas. När en näringsidkare på detta sätt rationaliserar bort bevissäkringen finns det skäl att kasta om bevisbördan i en tvist som gäller frågan om en film har återlämnats (i ett fall som avgjordes i hovrätten fick personen som var i din situation rätt). Källa: Se Ekelöf, Edelstam, Heuman, Rättegång IV, 7u s. 106-108 Hovrätten: RH 2003:24 Ovan har jag redogjort för hur bedömningen skulle kunna se ut. Jag har för lite information för att dra några mer vågade slutsatser. Huvudregeln är att den som ska lämna tillbaka något har bevisbördan för att så har skett, men i vissa fall kan undantag göras från denna princip eller i alla fall leda till en sänkning av beviskravet. Som sådana undantagsfall nämns exempelvis återlämnande av film. Det kanske kan räcka med att du har något vittne som har sett dig lämna tillbaka filmen och att du därmed fullgjort din bevisbörda (som exempelvis i RH 2003:24). MVH
Sven LindblomRådgivare