FrågaAVTALSRÄTTGåva19/11/2009

Återta gåva av fast egendom

Hej!

Kan en gåva avseende fast egendom återtas av gåvogivaren? Det finns 2 gåvo(mot)tagare; om en vägrar, kan gåvan ändå återtas i sin helhet? Vad krävs för att återtagandet ska vinna laga kraft?

Lawline svarar

Hej,

Fastighetsköp skiljer sig från köp av lös egendom på så sätt att det finns vissa formkrav som ska vara uppfyllda för att köpet/gåvan ska vara giltig enligt 4 kap. 1 § Jordabalken (JB) se https://lagen.nu/1970:994). Förvärvet ska även registreras genom att köparen/gåvomottagaren ansöker om lagfart.

Regleringen omfattar även begränsningar av möjligheten att låta ett förvärv gå åter. För att detta ska vara möjligt krävs att ett sådant villkor intagits i köpehandlingen (eller i detta fall gåvobrevet) enligt 4 kap. 3 § JB, se https://lagen.nu/1970:994. Förvärvets bestånd för göras beroende av villkor under max två år. Om ingen bestämmelse intagits om detta i gåvobrevet är det inte möjligt att återta gåvan. Mottagarens åsikt har ingen betydelse.

Med vänliga hälsningar

Maria HolmeRådgivare