FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt08/07/2009

Användning av ens bild i reklam

Om ens barn blir fotograferad och bilden är ämnad att användas i kommersiellt syfte, men att detta inte uppges då bilden tas och bilden publiceras i stor omfattning både via reklamblad, i tidningar samt på internet, har man då rätt att kräva skadestånd? Vilket lagrum är tillämpligt? PUL? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Enligt 1 § lagen om namn och bild i reklam (se https://lagen.nu/1978:800) får namn och bild på privatpersoner inte användas i marknadsföringen utan deras samtycke. Om den som tog bilden inte frågade efter ditt barns (och ditt) samtycke till användning av bilden, vare sig muntligt eller skriftligt (ni kanske skrev på ett avtal innan ni tog bilderna?), hade han ingen rätt att använda bilden på det sätt som du beskriver. Detta gäller dock endast om ditt barn går att identifiera på bilden – om ansiktet inte syns på bilden eller barnet är långt borta kan bilden användas i reklamsammanhang utan er tillåtelse. Om barnet går att identifiera och något samtycke inte hämtats kan näringsidkaren dömas till böter enligt 2 § och skadestånd (även ideellt sådant) enligt 3 § samma lag. MVH
Dennis AndreevRådgivare