FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/06/2009

Rätt till att bli delägare i bostadsrätt?

Hej Jag ämnar köpa en bostadsrätt till min 16-åriga dotter som studiebostad, hur göra ? Kan hon vara delägare i brf ? Jag skall vara huvudägare men ej bo eller vara skriven där, kan brf vägra medlemskap ?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Enligt bostadsrättslagen som du finner https://lagen.nu/1991:614, kan föreningen vägra att din dotter går in som delägare. Om det skulle stå något annat i bostadsrättsföreningens stadgar gäller stadgarna. Det kan dock vara så att styrelsen tillåter det upplägg som du presenterar även fast styrelsen rent formellt inte är skyldig att göra det om du kan ge ekonomiska garantier för din dotters räkning men det är en förhandlingsfråga mellan er och styrelsen. Med vänlig hälsning
Fredrik HanssonRådgivare