FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/11/2005

Nekas jobb på grund av piercing

Kan en arbetsgivare neka mig jobb eller en tjänst ifall jag har en piercing i ansiktet? Finns det någon lag om detta och isåfall vad säger den?

Lawline svarar

I Sverige har vi lagar som vid ett nyanställningsförfarande förbjuder diskriminering på grund av kön, religion, etnicitet, funktionshinder och sexuell läggning. Med hänsyn till detta är min bedömning att arbetsgivaren inte gör fel om denne väljer att anställa någon annan på grund av piercing i ansiktet. Gäller det däremot antällning inom riksdagen, någon av riksdagens myndigheter, regeringen, någon av regeringens myndigheter eller inom försäkringskassan så får hänsyn enbart tas till sakliga grunder, såsom förtjänst eller skicklighet. I dessa fall skulle alltså piercing i ansiktet inte få leda till att någon annan person anställdes.
David AnderssonRådgivare