FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/12/2009

Fel i varan och preskriptionstid

Köpte en båt för ca 2år sedan. Ska nu renovera motor och det visade sig vara en md19 istället för en md21, som säljaren sade att det var och även i annonsen. Har man nån rätt i ett sånt fall, när man som nybörjar \"litar\" på vad säljaren säljer?

Lawline svarar

Hej

Enligt 18 § köplagen, så föreligger fel i varan om "varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet".

Konsekvenserna av att fel föreligger i varan regleras i 30 § köpL. Påföljder som kan bli aktuella är avhjälpande, omleverans, prisavdrag och hävning av köpet samt dessutom kräva skadestånd (Se https://lagen.nu/1990:931). Hävning av köpet blir aktuellt om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig som köpare och säljaren insåg eller borde ha insett detta (39 §).

En förutsättning för att du skall kunna göra dessa påföljder gällande är att du reklamerar varan inom skälig tid efter det att du upptäckte felet/borde ha upptäckt felet. Som skälig tid brukar räknas 2 år efter att felet upptäcktes/borde ha upptäckts. Om det gått över två år måste köparen visa att felet är ursprungligt.

Om du vill driva detta vidare kan du stämma honom till tingsrätt (gå in www.domstol.se och klicka vidare på länken "tvist" och sedan "stämningsansökan").

Vänligen

Lawline Rådgivare