FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt02/09/2009

Slutande av avtal under påverkan av en psykisk störning

Hej! Om en person skriver under papper om att avstå sin del i hus och hem vid en skilsmässa, är detta papper då giltigt om det skrevs under inflytande av sjukdom, mano-depression, och personen var inlagd på psykklinik. Det gäller min syster och hon visste inte vad hon skrev under. Det har snart gått ett år sedan. Tack för svar!

Lawline svarar

Hej! Enligt lagen om verkan av avtal som slutits under påverkan av en psykisk störning så är avtal som slutits under psykisk störning ogiltigt. Var och en skall då lämna tillbaka det man har tagit emot och om inte det går betala ersättning för dess värde, se https://lagen.nu/1924:323. Enligt din beskrivning låter det som att rekvisiten för denna lag är uppfyllda. Det krävs dock att din systers exman var medveten om hennes situation. Om inte denna lag skulle gå att tillämpa finns det även ett antal paragrafer i AvtL som skulle kunna tillämpas istället, 30 § svikligt förledande, 31 § begagnat sig av annans trångmål och 33 § där det pga omständigheterna vid avtalets tillkomst skulle strida mot tro och heder om man skulle anse avtalet vara giltigt. Se https://lagen.nu/1915:218. Lycka till! Mvh
Frida HenkowRådgivare