FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/10/2009

Följden av kontraktsbrott

Vad innebär följden av att begå ett kontraktsbrott? Om man har skrivit ett avtal med ett företag att man inte får jobba inom samma bransch 6 månader efter att man slutat på jobbet.

Lawline svarar

Hej, Följden av ett avtalsbrott kan antingen vara ett i avtalet reglerat vite eller skadestånd. Om avtalet föreskriver brott mot viss avtalsbestämmelse innebär en skyldighet att betala vite kan motparten gå till domstolen och kräva att den avtalsbrytande parten ska förpliktas att betala vitet. Om inget vite avtalats kan motparten som sagt ändå ha rätt till ersättning i form av skadestånd. För rätt till skadestånd krävs att man kan visa att man lidit viss skada samt att avtalsbrottet orsakat denna skada. Det kan ofta vara svårt att bevisa vilken skada man lidit i kronor och ören och sambandet med ett visst avtalsbrott. Med vänliga hälsningar
Maria HolmeRådgivare