FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt06/06/2009

Marknadsföring i skolan

Jag har ett företag som säljer IT-baserade utbildningsspel för barn. Är det tillåtet enligt marknadsföringslagen att låta elever dela ut reklam för dessa spel till andra elever på t.ex. deras skola? Reklamen skulle inte uppmana eleverna till att betala något utan endast att registrera sig som användare på hemsidan och då skulle de få en gratis testversion av utbildningsspelen (utan att binda sig till något). Eleverna som delar ut reklamen skulle få ersättning för varje barn som registrerar sig på hemsidan och därmed kunna samla pengar till klasskassan och dessutom stödja SOS barnbyar.

Lawline svarar

Hej! Generellt kan sägas att försiktighet måste iakttas när marknadsföring riktar sig till barn. När det gäller marknadsföring i skolan gäller dessutom skollagen, förordningar och riktlinjer. Eftersom skolan inte är allmän plats så har skolledningen rätt att besluta vilka kommersiella intressen som får verka på skolområdet. Skolans beslut ska vägledas av kommunala riktlinjer, som i sin tur har hämtat innehåll från organ såsom Konsumentombudsmannen, Skolverket och Internationella Handelskammaren (ICC). Även om olika kommuner har olika policys i denna fråga kan något generellt sägas. Det finns ingenting som uttryckligen förbjuder reklam i skolan i lagstiftningen. Reklam ska dock inte komma i konflikt med de värderingar och mål som finns formulerade i skollagstiftning. Reklamen ska inte påverka verksamhetens mål, inriktning, omfattning och kvalitet och får inte innebära ett otillåtet stöd till ett enskilt företag. Barn anses vara en så kallad särskilt skyddsvärd grupp när det gäller marknadsföring. Det framgår av förarbetena till marknadsföringslagen, Internationella Handelskammarens (ICC) grundregler, Marknadsdomstolens (MD) praxis, olika branschorganisationers egna koder samt avgöranden i näringslivets etiska nämnd Marknadsetiska rådet (MER) att barns naturliga godtrogenhet och begränsade erfarenhet inte får utnyttjas (se t.ex. ICC:s grundregler artikel 18 http://209.85.129.132/custom?q=cache:BUvamkEjBiYJ:www.icc.se/reklam/svenska/websupercode.pdf+barn&cd=3&hl=sv&ct=clnk&gl=se ). Det ställs speciellt höga krav på hederlighet och vederhäftighet i reklam som vänder sig till barn, eftersom denna målgrupp kan antas vara mindre kritisk och mer mottaglig för överdrivna produktlöften. En grundläggande regel i marknadsrätten, som anses särskilt viktig vid reklam riktad mot barn, är att reklam ska vara lätt att känna igen som sådan. Om ni vill låta barn prova på ert spel på internet måste det alltså tydligt framgå att det rör sig om marknadsföring. Reklamen får vidare inte ge intryck av att ge ett övertag över jämnåriga och får inte undergräva föräldrarnas auktoritet genom att uppmana barnen till att övertala föräldrarna att köpa produkten. De nordiska konsumentombudsmännen har utarbetat en gemensam ståndpunkt om handel och marknadsföring på internet där de säger att det måste vara uppenbart för barnet att det rör sig om reklam samt att marknadsföring av produkter och varumärken inte bör utformas som spel, se www.konsumentverket.se/Documents/internetit/nordisk_standpunkt_ehandel_2002.pdf . En annan aspekt av din fråga är barns möjlighet att ingå avtal, d.v.s. deras rättshandlingsförmåga. Generellt kan sägas att barn under 18 år saknar rättshandlingsförmåga, men när de passerat 16 år har de rätt att bestämma över de pengar som de själva har intjänat genom eget arbete, se 9 kap 3 § Föräldrabalken https://lagen.nu/1949:381 . De avtal som avser dels marknadsföringen genom att dela ut reklam, dels själva köpet av produkten blir därför i princip beroende av förmyndares samtycke till avtalet. Ett visst stöd i tolkningen av vad som kan anses rättsligt giltigt finns att få i Konsumentverkets överenskommelse med två jultidningsföretag om jultidningsförsäljning. Företag som anlitar barn och ungdomar skall kontrollera om föräldrarna samtycker till att barnet deltar i jultidningsförsäljning. Företag får vidare inte överdriva förtjänstmöjligheterna, och om en prestationstävling ingår i erbjudandet, får den inte vara huvudargumentet vid värvningen. Tävlingen skall vidare vara utformad och presenterad på ett återhållsamt sätt med hänsyn till att barn gärna överskattar eventuella vinstchanser. När det gäller ditt specifika problem så måste det även konstateras att även information som inte direkt uppmanar att köpa någon produkt kan anses som reklam, och därmed falla under marknadsföringslagens tillämpningsområde då definitionen av marknadsföring är väldigt bred, se 3 § marknadsföringslagen https://lagen.nu/2008:486 . I övrigt är de synpunkter jag redovisat ovan relevanta för tolkningen av din specifika situation. Som sagt är stor restriktivitet och försiktighet påkallad. Jag skulle rekommendera kontakt med de skolor ni avser bedriva marknadsföring i för att klargöra om det finns möjlighet för er att integrera ert program i undervisningen på skolorna. Du kan vidare titta på Konsumentverkets och Skolverkets hemsida. Där finns även kontaktuppgifter till jurister som närmare kan besvara din fråga. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare