FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt09/06/2009

Möjlighet för delägare i aktiebolag att likvidera bolag

Denna fråga borde gälla associationsrätt och specifikt ABL. Under min studietid har jag bedrivit ett aktiebolag med en kompanjon. Nu är vi inte överrens längre i några frågor alls. Min kompanjon vill ta in anställda och spendera kapital på marknadsföring som inte jag finner lämplig. Situationen börjar därför bli ohållbar. Vi tecknar firman gemensamt samt äger 50% var av aktierna. Vad finns det för möjligheter att likvidera bolaget och gå skilda vägar? Måste vi vara överrens om en likvidation eller kan en av delägarna \"tvinga\"?

Lawline svarar

Hej Om inget annat föreskrivs i bolagsordningen så ska ett beslut om likvidation fattas av en aktieägarmajoritet vid en bolagsstämma (se 1 § och 2 § 25 kap. ABL https://lagen.nu/2005:551#K25 ). I ditt fall då ni, som jag förstår, äger exakt 50% av aktierna vardera innebär detta att du ej kan tvinga bolaget i likvidation. En möjlig utväg är om du sitter som ordförande vid stämman då beslutet ska fattas då ordföranden har utslagsröst. Jag skulle dock rekommendera att du tar kontakt med en specialist inom området innan du försöker använda dig av denna eventuella utväg då jag inte lyckats fastställa om detta gäller även i bolag med endast två aktieägare. Med vänlig hälsning
Erik OsmarkRådgivare