FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/06/2006

Rätt till semesterersättning

Hur mycket semesterersättning är jag berättigad till om jag har 37 innestående semesterdagar? Vad jag vet hade vi inte något kollektivavtal.

Lawline svarar

Hej Sandra! Enligt Semesterlagen har Ni följande förutsättningar för semesterlön: Om Ni inte har något kollektivavtal utgår ersättning för sparade semesterdagar enligt 22§ med en summa av 0.48% av förra årets totala lön i anställningen per sparad semesterdag, om Ni uppburit en heltidsanställning. Om Ni har 37 sparade dagar får Ni alltså 0.48% per sparad dag. Observera att Ni endast kan spara semesterdagar i max 5 år. Mvh
Rådgivare