FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt11/01/2010

Villkor på baksida av faktura.

Jag har gjort ett muntligt avtal med ett sökmotorföretag. Jag skulle betala en lägre kostnad för en provperiod. Om jag inte säger upp avtalet skriftligt blir kostnaden mycket högre. På baksidan av den första fakturan står ytterligare villkor som jag inte såg (vem skriver avtalstexter på baksidan ev en faktura?). Det innebar att min uppsägning kom för sent. Dessutom sa jag \"bara\" upp vårt muntliga avtal eftersom vi inte gjort något skriftligt. Företaget hävdar nu att jag även är bunden till det \"avtal\" som står på baksidan av fakturan. Är det riktigt? Hur ska jag i så fall säga upp ett avtal som jag inte undertecknat och än mindre accepterat?

Lawline svarar

Ditt muntliga avtal är bindande och som du säger har du slutit ett avtal med företaget om en lägre kostnad för en provperiod. Du har även avtalat om att uppsägningen skall ske skriftligen. Du säger dock att du sa upp avtalet muntligen. Om de har accepterat det så gäller självklart uppsägningen.

Enligt papper så har du genom att vad jag förstår det som betalat fakturan, d.v.s accepterat det avtal genom ett konkludent handlande. Du kan hävda att villkoren stred mot det ni kom överrens om vid det muntliga avtalet och då gäller det naturligtvis inte. Men det blir svårt att bevisa.

Om du är konsument så har du mer skydd enligt lag än om du är företag, och detta skulle också spela roll vid en eventuell tvist. Men även om du är konsument så föreskriver konsumentverket:

Vare sig du har läst villkoren i ett avtal eller inte, är du i regel bunden av dem. Det enda som krävs av säljaren är att han har hållit villkoren tillgängliga för dig så att du har kunnat läsa dem före exempelvis ett köp. se här http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Avtal/

Det är troligen sett som allmän vedertaget att villkor står på baksidan av en faktura.

Om villkoren inte är oskäliga, dvs en orimligt lång uppsägningstid eller liknande blir det svårt för dig att hävda att företaget har gjort fel. Det är svårt att bevisa vad som har sagts muntligt, om det strider mot vad som fakturan (det skriftliga avtalet) säger.

Det jag kan råda dig för ytterligare rådgivning är att vända dig till kommunens konsumentupplysare för att få reda på mer om bolaget och kanske hur du ska kunna gå till väga. Men säg upp avtalet så snabbt du kan, skriftligt och ring till bolaget och berätta att det har skett ett missförstånd. Oftast vill bolagen behålla ett gott rykte och kanske kan komma till samförstånd med dig.

Med vänlig hälsning

Thor-Amadeus MorillasRådgivare