FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt18/09/2009

Upphovsrättsliga relger vid försäljning av t-shirts.

Hej, Vi har lite frågor angående upphovsrätten. Vi är ett nystartat företag som trycker tröjor. Våra tröjor inspireras av kända filmer och rockband. Hur ser det ut med exempelvis citat? Vad får man och vad får man inte använda för bilder, skivomslag osv. Vore jättesnällt om vi kunde får svar.

Lawline svarar

Enligt upphovsrättslagen 22 § se här https://lagen.nu/1960:729 så får "Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet." Den ursprungliga upphovsmannen bör därför anges och man får inte använda sig av ett så omfattande citat så att det utgör huvuddelen av det nya materialet. I sådana fall inkräktar det på upphovsmannens ensamrätt och man blir ersättningsskyldig. Citat har upphovsrättsligt skydd om citatet har uppnått verkshöjd, med vilket menas med att det finns ett slags konsnärligt skapande bakom och inte är ett vardagligt uttryck. Skall man sälja någon annans upphovsrättskyddat texter eller bilder man ha tillåtelse av den som äger rättigheterna till texten och man måste göra en överrenskommelse med denne om eventuell ersättning skall utgå. När det gäller bilderna kan använda demvendast om ni gör en ändring av någons skivomslag så att ändringen är så pass stor att det blir fråga om ett nytt, individuellt och självständigt verk. MVH
Thor-Amadeus MorillasRådgivare