FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/05/2009

Hyresvärdens ansvar för lägenhetens skick

Hej! Min mor har gått bort och hennes lägenhet är besiktigad, vi har tömt och städat lägenheten och nu undrar vi om vem som ska betala renovering av lägenheten som inte är renoverad på iallafall 13 år. Är vi arvtagare skyldiga att betala renovering och om det inte finns pengar i dödsboet - vad händer då?? Mvh Yvonne A

Lawline svarar

Hej Ditt svar beror om lägenheten är en hyresrätt eller en bostadsrätt... Eftersom du angav att det inte finns några pengar i dödsboet utgår jag från att lägenheten är en hyresrätt (ty annars finns ju värdet av bostadsrätten). Principen är att hyresvärden ska hålla lägenheten i ett brukbart skick. Detta gäller även under hyrestiden. En hyresgäst ska ha rätt till normalt slitage. Har användningen gått utöver detta torde hyresvärden kunna kräva ersättning av hyresgästen eller av dödsboet, däremot inte av arvingar. Se JB 9 12 kap 9-24 §§. https://lagen.nu/1970:994 Med detta sagt, torde ni alltså kunna kräva att hyresvärden ställer lägenheten i ett godtagbart skick. Mvh
Sven LindblomRådgivare