FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/04/2009

När blir förundersökningar offentliga

Hej! Blir en förundersökning offentlig direkt när åtal har väckts eller måste man vänta till rättegången? Är det från domstolen som man hämtar den? Kostar det något att hämta förundersökningen och domen? Kan man beställa dom via telefon och få dom hemskickade?

Lawline svarar

Hej. En förundersökning blir offentligt i samband med att åtal väcks. Emellertid kan vissa delar av en förundersökning därefter omfattas av sekretesskydd och därmed inte bli offentliga. Men huvudregeln är att hela förundersökningen blir offentlig direkt när åtal väcks, och alltså inte först när rättegången inleds. Om Du vill ta del av en förundersökning begär Du ut den från den domstol där åtalet har väckts. Du kan även hämta ut domar från domstolen. Det kostar normalt inte något. Om Du vill ha en dom hemskickad per post kan Du begära detta per telefon. Eventuellt kan Du då debiteras avgift för postgång. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare