FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/04/2009

Rätt till hävning av köp

kan man häva ett köp av ett såkallat \" 10-kort\" om man istället vill betala per gång?

Lawline svarar

Hej Generellt gäller att avtal ska hållas. Köp av ett ”10 kort” är ett avtal mellan dig som köpare och säljaren och ni båda är som huvudregel skyldiga att följa detta avtal. Rätt till hävning kan dock föreligga om det finns en klausul i avtalet som ger dig som köpare rätt till detta, exempelvis någon form av garanti (är du inte nöjd får du pengarna tillbaka etc.). Slutligen finns ett antal ogiltighetsgrunder i Avtalslagen 3 kap. som alltså kan leda till avtalet ogiltigförklaras och prestationerna återgår (hävning). https://lagen.nu/1915:218 Detta var i korthet vad som gäller. Hoppas svaret är till någorlunda nytta. MVH
Sven LindblomRådgivare