Samäganderätt

En av ägarna äger 2/3 av lägenheten. Den andra 1/3. Detta har reglerats genom uppgägning av samboavtalet där det finns skriftlig bevis.

Nu vill den som äger 2/3 sälja, men inte den andra. Vad kan den som vill sälja göra? Kan den tvinga den andra att sälja?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Samäganderättslagen reglerar samäganderätt. Enligt samäganderättslagen får en delägare göra vad den vill med sin andel (2 § samäganderättslagen motsatsvis). Den som vill sälja sin andel får alltså göra det utan den andres samtycke.

För att förfoga över lägenheten i dess helhet, till exempel genom att sälja den, krävs alla samägares samtycke (2 § samäganderättslagen). Kommer delägarna inte överens kan en delägare hos rätten ansöka om att lägenheten ska säljas på offentlig auktion (6 § samäganderättslagen).

Svaret på din fråga är att den som vill sälja hela lägenheten tvångsvis kan göra detta genom att ansöka om försäljning på offentlig auktion, såvida den inte enbart vill sälja sin andel. Då samäganderättslagen är dispositiv kan det även vara så att ni avtalat om annat som gör att en delägare inte får ansöka om försäljning på offentlig auktion, något sådan framkommer dock inte av uppgifterna du lämnat.

Vänligen,

Josefina BlomRådgivare