FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/05/2009

Hyra ut bostadsrätt i andra hand?

Hej, Jag ska hyra ut min bostradsrätt i andra hand. Anledningen till detta, som jag också informerat ordföranden om, är vård av min man som är sjuk samt jobb på annan ort. Ändå ställer han sig på tvären och säger att jag måste specifiera mig mer. Vilken mer info är jag skyldig att ge? Tycker han är obehaglig och ställer en massa frågor som är privata. Tacksam för svar på vilken information jag är skyldig att ge enl lag.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt Bostadrättslagen (1991:614) 10 § så krävs styrelsens samtycke för att du som boende skall kunna upplåta lägenheten i andra hand. Trilskas föreningen, vilket du antyder i frågan, så kan du vända till till Hyresnämnden. Enligt 11 § så de besluta om att tillstånd skall lämnas till dig som om du har "beaktansvärda skäl" och föreningen inte har någon "befogad anledning" att vägra samtycke. Det är du som måste visa att du har "beaktansvärda skäl". Mitt råd till dig blir att höra av dig till Hyresnämnden, då de kan ge dig ett mer precist svar. Du hittar hemsidan på http://www.hyresnamnden.se Bästa hälsningar
Anders SparlundRådgivare