FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt02/04/2009

Att kalla sig "jurist"

Hej, Jag funderar på om en person som läst rättsvetenskapliga programmet får kalla sig för \"jurist\" eller om det bara är någon som läst juristprogrammet så får titulera sig som jurist. Mvh.

Lawline svarar

Hej, "Jurist" får alla människor kalla sig själv. Vem som helst kan anse sig vara jurist och man behöver inte ha tagit någon juristexamen för detta. Dock kan det leda till problem ex. genom konkurrensrättsliga regler om man t.ex. marknadsför sig som jurist, men inte är det. Vår justitieminister Beatrice Ask har inte tagit någon juristexamen men jurist är hon ändå. De flesta som kallar sig "jurist" har emellertid en juristexamen. MVH
Sven LindblomRådgivare