FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/03/2009

Rätt till omplacering?

Vad är mina rättigheter när det gäller omplacering? Vad har chefen för skyldigheter när det gäller omplacering? Om man hittar en bra plats som fungerara hur länge kan man då få vara kvar ? Har varit på min i många år men nu får ja inte vara kvar. Ekonomiskt dyrt att ha omplaceringsfall .men har man en heltid tjänst i botten och nu jobbar halvtid så borde de ju finnas pengar ? Anställd i kommunen...

Lawline svarar

När en arbetsgivare konstaterar att han har arbetsbrist skall denne först göra en omplaceringsutredning, dvs utreda om han kan omplacera de som berörs till andra lediga tjänster. Har ingen sådan utredning gjorts kan en arbetstagare oftast med fog hävda att uppsägningen inte är sakligt grundad. Detta framgår av §7 Lagen om anställningsskydd (LAS) som du kan läsa https://lagen.nu/1982:80. En vanlig missuppfattning är dock att om man tackar nej till ett i och för sig skäligt omplaceringserbjudande, att man istället kan göra gällande rätt till annan tjänst på grund av turordningen, men så är inte fallet. Har du fått ett skäligt omplaceringserbjudande och tackar nej föreligger alltså en betydande risk att du blir uppsagd. Vilka ramar som ska gälla för den aktuella omplaceringen framgår inte utav lagen utan jurister hämtar här stöd i tidigare fall. Jag hänvisar till aktuella rättsfalls nummer vilka du sen kan läsa på www.dom.se. Den nya tjänsten som ska erbjudas dig ska ligga inom ramen för din kompetens och arbetsgivaren själv avgör vad du ska anses vara kompetent för, (se: AD 1996:54) . Arbetsgivaren är inte skyldig att inrätta nya tjänster inom företaget/kommunen, (se: AD 1977:151). Den nya tjänsten som erbjuds dig får dock inte vara väsentligt mindre kvalificerad eller innebära någon betydande lönesänkning. Jag hoppas att du nu har fått viss vägledning för att kunna sätta dig in i vilka rättigheter du har. Hör gärna av dig igen om du har några mer specifika frågor. Vänligen,
Emelie KlefbeckRådgivare