FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/03/2009

Omplacering av anställd

Hej blev omplacerad pga att ja gick i väggen och har ont i nacke axlar rygg . kommunen hitta ett jätte bra jobb till mig .ja jobbar 4 tim om dagen. Har varit på samma plats i 6år nu.Men nu har vi fått ny chef och hon ser att ja inte är budgeterad på arbetsplatsen och vill omplacera mig igen. Suck. Behövs vara kvar . Alla vill ha mig kvar. Vad har man för rättigheter i omplaceringsfall. Ja vill ju inte bli sjuk igen om hon flyttar runt mig till olika arbetsplatser.. som ja inte klarar av..

Lawline svarar

Som huvudregel har arbetsgivaren rätt att sätta ramen för anställningen och dess utförande. Detta är en allmän princip som härstammar från det så kallade saltsjöbadsavtalet som slöts mellan SAF och LO 1938 men som likväl är gällande än idag. Enligt denna princip så har arbetsgivaren rätt att omplacera dig om han finner det lämpligt utan att det påverkar ditt anställningsavtal. Denna princip har dock enligt arbetsdomstolen mjukats upp lite genom AD 1979 nr89 som du kan läsa på www.dom.se. Här sade man att objektiva skäl måste finnas för att arbetsgivaren ska få omplacera. Det är alltså inte okej att ge dig arbetsuppgifter som du antingen är okvalificerad för eller för vilka du är överkvalificerad. Omplaceringen får inte heller innebära någon större reducering av din lön. Då jag inte vet något om detaljerna i ditt fall är det svårt att för mig säga något om vad som ska gälla i ditt aktuella fall. Hör därför gärna av dig igen om du har några fler specifika frågor. Vänligen,
Emelie KlefbeckRådgivare