FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/03/2009

Visstidsanställning och anställningsstopp

Hej - jag är timanställd hos ett logistikföretag. Nu har dom sagt till mig att jag måste sluta, för jag har snart jobbat i 365 dagar och då måste dom tillsvidareanställa mig och det vill dom inte. Där är anställningsstopp. Får dom göra så här. Jag trivs jättebra och trodde jag skulle få fortsätta. Jag har skött mig bra, så det är inget sånt. Får dom ta in andra timanställda nu?

Lawline svarar

Hej! Enligt 5 § LAS (se https://lagen.nu/1982:80) övergår sådan allmän visstidsanställning som du hade automatiskt i fast anställning om man har varit anställd i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod. Att tröskeln har sänkts till ett år i ditt fall beror med all sannolikhet på att det står så i det kollektivavtal som din arbetsgivare tillämpar; kollektivavtalet går före LAS. En visstidsanställning, sådan som du hade, upphör automatiskt vid avtalstidens slut; någon uppsägning behöver inte göras och några sakliga skäl behöver inte anges (se 4 § 2 stycket LAS). Detta gäller även om du har varit anställd i en serie av korta visstidsanställningar. Din arbetsgivare kunde alltså när som helst ha sagt till dig att han/hon inte tänker anställa dig fler gånger och behövde aldrig ens förklara varför. Det finns alltså inget som förbjuder honom/henne att låta bli att anställa dig fler gånger bara för att han/hon vill slippa anställa dig tills vidare. Att du har jobbat oklanderligt spelar här ingen roll. Din arbetsgivare har också rätt att ta in andra timanställda, trots att du inte får fortsätta. Detta beror på att du inte har någon företrädesrätt till återanställning; den är nämligen reserverad för dem som har blivit uppsagda pga. arbetsbrist och dem som jobbar deltid (25 – 25 a §§ LAS, se https://lagen.nu/1982:80#R10). Det verkar dessvärre som om din arbetsgivare har rätt att göra som han/hon gjorde. Det du kan försöka göra är att övertyga din arbetsgivare att anställa dig på nytt, men nu som vikarie. Enligt 5 § LAS räknas nämligen inte tid som visstidsanställd och som vikarie samman, utan tvåårsfristen löper för var och en av dessa kategorier för sig; arbetsgivaren behöver alltså inte anställa dig tills vidare om du kan få en vikarietjänst. Det är sannolikt att så är fallet också i det kollektivavtal som tillämpas på arbetsplatsen, men det är något som ni naturligtvis måste kolla upp om ni väljer den här lösningen. Observera vidare att du bara kan anställas som vikarie för att ersätta någon ordinarie arbetstagare som är föräldraledig, långtidssjukskriven e.d. Din arbetsgivare måste alltså kunna visa brist på ordinarie personal för att du ska kunna anställas som vikarie. Hoppas det här var till hjälp! MVH
Dennis AndreevRådgivare