FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt10/06/2006

Prisangivelse vid skyltning

Hej, Vi jobbar i en butik i Stockholm, vi skulle vilja veta om vi måste skriva i skylten hur mycket kläderna kostar. Kan man få böter om man inte gör det? Tack för påhand. M.v.h.

Lawline svarar

Hej! Enligt prisinformationslagens (2004:347) http://lagen.nu/2004:347 6 § skall en näringsidkare som marknadsför produkter lämna information om produkten. Skyltning av produkter är i allra högsta grad marknadsföring och faller därför in under denna lag. Informationen skall lämna uppgift om varans pris, inklusive avgifter och andra kostnader, och skall vara korrekt och tydlig. Följderna av att prisinformation inte lämnas enligt föregående stycke regleras i marknadsföringslagen (1995:450) http://lagen.nu/1995:450, och kan utgöras av åläggande att lämna information enligt 15 § som kan förenas med vite (en sorts böter) enligt 19 §. Bryter man mot ett sådant åläggande kan man dessutom bli skyldig att betala skadestånd enligt 29 §. Vänliga hälsningar
Lorraine SauvyRådgivare