FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/03/2009

Avtalsbundenhet via mail

Hejsan Jag svarade på en annons om 2 st klänningar. vi har pratat fram och tillbaka om hur köpet ska kunna genomföras, med frakt och betalning. Nu har det hänt vissa personliga saker som gör att jag inte behöver ha 2 st klänningar, säljaren hävdar att vi ingått ett avtal via mail, och att jag måste köpa dom ändå. Vi har inte skrivit ett datum för betalning el liknande utan det har hängt i luften. tanken var ju att jag skulle köpa dom så klart. Har hon rätt att kräva mig på pengar nu? Begår jag kontraktsbrott, och gäller ett mail som avtal/kontrakt?

Lawline svarar

Den svenska modellen kring avtalsbundenhet bygger på ett anbud- och acceptförfarande. Det finns inga formkrav. Avtal kan komma till stånd skriftligt, muntligt och via mail. Att lägga upp en annons innebär inte att avge anbud utan snarare en uppmaning att avlägga anbud. Frågan är då om ditt handlande är att anse som ett anbud, vilket du i så fall skulle vara bunden av fram till säljaren väljer att anta eller avslå anbudet, om detta sker inom rimlig tid (3 § avtalslagen, se https://lagen.nu/1915:218). Med tanke på informationen i frågan är det inte möjligt att svara på om avtal föreligger. Följande kan dock hjälpa. Framgår det tydligt av dina mail att du avser köpa klänningarna är mailen att anse som anbud. Däremot har avtal inte kommit till stånd om mailen från säljaren innehåller avvikelser (vad gäller t.ex. pris, leverans, antal klänningar) från mailen du skickade. Skulle så vara fallet är säljarens mail att anse som nya anbud som du, genom ett nytt mail, kan godkänna eller förkasta. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare