FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/11/2009

Rätt till försvarare?

Har blivit kallad på förhör hos polisen i västberga sthlm efter en \"grov\" misshandel på en Ålandsbåt i Okt(finns på film). Polisen säger att utredningen är i stort sett klar och jag inte behöver ha en försvarare med på förhöret men jag undrar om jag inte borde ha det? Jag är ostraffad sedan tidigare

Lawline svarar

Enligt Rättegångsbalken (RB) 21:3a se här https://lagen.nu/1942:740 har den som är misstänkt för ett brott för vilket inte är stadgat lindigare straff än fängelse i sex månader rätt till offentlig försvare på begäran av den misstänkte. Eftersom straffskalan för grov misshandel är lägst ett och högst 10 år har du rätt till offentlig försvarare. Försvararen kommer att förordnas av rätten. Försvaren har rätt till att närvara vid förhör enligt RB 23:10.

Jag tycker att du bör begära en offentlig försvarare och att han bör närvara vid förhören.

Offentliga försvarare kostar inte någon för dig, utan får ersättning av allmänna medel RB 21:10.

Med vänlig hälsning

Thor-Amadeus MorillasRådgivare