Ändring angående gemensamma utrymmen i studentbostad

hej. Jag är en student som bor inneboende i ett hus med tre andra studenter. Huset har två våningar och nu när studenterna på ovanvåningen flyttat ut ska hans dotter med man och barn flytta in där. Detta medför att han tog bort våran rätt till att använda uterummet på ovanvåningen, Vid ett möte innan jul, gick vi igenom vilka utrymmen som var gemensamma och fick det förklarat för oss att uterummet var ett utav de gemensamma utrymmen som vi fick disponera. muntligt kontrakt?! Är det kontraktsbrott eller kan hyresvärden ändra vilkoren hur som helst?

tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Som huvudregel är muntliga avtal bindande, och ingångna avtal skall hållas vilket får till följd att en part till avtalet inte kan ändra det hursomhelst.

Huruvida detta möte skapade någon form av muntligt avtal beror helt på mötets karaktär.

Ett muntligt avtal ingås genom att ett anbud lämnas och motparten accepterar detta och avtalet blir därmed bindande i och med accepten.

Föreligger det ett muntligt avtal har ni rätten på er sida även om det är svårare att bevisa än vid skriftligt avtal. Det underlättar om flera som närvarande vid mötet kan styrka att uterummet skall användas som gemensamt utrymme.

Min rekommendation är att försöka föra en dialog med personen och se om ni inte kan lösa problemet om de gemensamma utrymmena.

Mvh

Dennis CarlssonRådgivare