FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/04/2009

Rätt för sambo att överta hyresrätt vid separation?

Hej! Jag och min sambo har bott ihop i ett år och har bestämt oss för separation. Det är han som står på kontraktet men jag har stått skriven där under största delen av tiden. Han vill gärna köpa en bostadsrätt och jag vill bo kvar, vi är båda överens. Finns det någon lag som stöder mitt övertagande av lägenheten? Om inte, är det möjligt att vi byter denna lägenhet mot en annan där även jag står på kontraktet?

Lawline svarar

Hej! Det finns två möjligheter för dig att ta över lägenheten, den första och enklaste är om du tilldelas den enligt en bodelning enligt sambolagen, 12:33 st. 2 JB, se https://lagen.nu/1970:994#K12R11. Det andra alternativet är att din sambo säger upp hyreskontraktet, du har då som sambo rätt att få förlängning av hyreskontraktet för egen räkning, 12:47 st. 1 JB, se https://lagen.nu/1970:994#K12R14. Du har alltså mycket goda möjligheter att ta över lägenheten om ni båda är överens. M.v.h.
Sofia Waadeland GrönesjöRådgivare