FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt30/11/2005

Kan en faktura bli preskriberad?

Hur länge kan ett företag vänta med att fakturera en vara tjänst till ett annat företag? Blir det aldrig preskriberat?

Lawline svarar

Hej! Då varan/tjänsten levererats och företaget inte fått betalt uppstår en fordran på det företag som fått varan/tjänsten. I och med detta gäller preskriptionslagens regler dvs 10-årig preskriptionstid. Om preskriptionstiden avbryts börjar en ny preskriptionstid att löpa, också den på 10 år. I konsumentförhållanden är preskriptionstiden dock kortare. Mvh
Fia BergRådgivare