FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/03/2009

Uppsägning av personliga skäl

Hej Jag undrar vad som gäller om en anställd har gjort närmanden på ens sambo. Kan man säga upp dem?

Lawline svarar

Hej Din fråga berör ett stort område inom arbetsrätten som man skulle kunna skriva mycket om. I mitt svar presenteras några huvudlinjer. Jag ska redogöra för vad som krävs för uppsägning av personliga skäl vilket det rör sig om här. I lagen om anställningsskydd anges i 7 § att en uppsägning från arbetsgivarens sida måste vara sakligt grundad. I allmänhet krävs för uppsägning att arbetstagaren har brutit mot eller misslyckats med att uppfylla avtalsförpliktelse, som är av väsentligt intresse för arbetsgivaren och vars existens och väsentlighet arbetstagaren har varit medveten om. I detta fall blir svaret beroende av hur ”tafsandet” har skett och framförallt var det har skett. Huvudregeln är att det måste röra anställningen. Har tafsandet skett ute på puben blir det näst intill omöjligt för dig att hävda att en avtalsförpliktelse brutits. Om däremot ”tafsandet” skett på arbetsplatsen och din sambo också är anställd har du en mycket större chans att motivera saklig grund. Då är det till och med så att du som arbetsgivare har en skyldighet att agera mott dessa sexuella trakasserier vilket anges i den nya diskrimineringslagen från 2008 3 kap. 1 §. https://lagen.nu/2008:567 Om detta ”tafsande” bara skett en gång tror jag dock du får det svårt i vilket fall som helst ty anställningsskyddet är mycket starkt i Sverige och du som arbetsgivare har en lojalitetsplikt vilket betyder att du i alla fall först måste tydligt varna honom/henne eller kanske omplacera honom/henne. Om du säger upp en anställd utan att ha saklig grund kan uppsägningen bli ogiltigförklarad en lagen om anställningsskydd 34 § och du kan dessutom som arbetsgivare ådra dig skadeståndsskyldighet enligt samma lag 38-39§§. https://lagen.nu/1982:80 Med vänlig hälsning
Sven LindblomRådgivare