FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/04/2009

Formkrav för skuldebrev

Hej! Finns det några krav på hur ett skuldebrev ska se ut samt vilken information dessa ska innehålla, eller räcker det (teoretiskt) med namn och summa?

Lawline svarar

Hej, Lagstiftaren har inte definierat begreppet "skuldebrev" i Skuldebrevslagen utan detta har lämnats öppet. I lagens förarbete skrivs dock att ett skuldebrev ska utgöra av "ensidiga, till det yttre fristående, skriftliga utfästelser att erlägga ett penningbelopp samt att med betalningsutfästelse likställs ett förbehållslöst erkännande av en skuld". Utöver detta finns alltså inga direkta krav på hur skuldebrevet ska ut och man kan i princip säga att namn och summa kan räcka så länge det också framgår att det är fråga om en skuld. Det bör dock sägas att för evetuell bevisnings skull kan det stakt rekomenderas att åtminstånde ett vittne skriver på brevet. Vidare bör båda parter skriva under skuldebrevet. Vill ni själv läsa Skuldebrevslagen så klicka https://lagen.nu/1936:81 Vänligen,
Marcus GlimbergRådgivare