FrågaAVTALSRÄTTGåva28/04/2009

Värdering av Gåva

Hej,

Hur räknar man fram ett gåvovärde?

Lawline svarar

Hej,

Vid värdering av gåva gäller avtalsfrihet. Det är således fritt att avtala mellan parterna om vad en gåva ska anses vara värd. Det är av stor vikt speciellt på gåvor med lågt marknadsvärde men stort så kallat affektionsvärde eller personligt värde. Marknadsvärdet kan då ligga betydligt lägre än det värde de aktuella parterna anser att varan är värd.

Som huvudregel kan annars sägas att värdet på en gåva är dess marknadsvärde. Vanligtvis uppsöker man då en utomstående person som kan värdera gåvan på objektiva grunder. Detta kan vara viktigt att göra om det handlar om gåvor i samband med arv etc. för att undvika konflikter.

En sak jag vill flagga lite för är att värderingen av gåvor också skiljer sig beroende på vad syftet med värderingen är. Beträffande beskattning gäller helt andra värderingsregler där gåva av fast egendom räknas till 75 % av egendomens verkliga värde vilket motsvarar taxeringsvärdet och värdepapper värderas till 75% av noterat värde.

Lycka till!

Lovisa CronstedtRådgivare