FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/05/2009

Inneboende i hyreslägenhet

Vad galler for inneboende? jag har ett forsta handskontrakt pa en hyresratt som jag har hyrt ut i andra hand tills nu.Nu nar kontraktet lopt ut skulle vi bada vilja bo dar.Alltsa att hon ar inneboende hos mig.Far hon det efter att hon varit skriven pa andrahandskontraktet? Tacksam for svar snarast!! halsn.Sara

Lawline svarar

Hej, Du har enligt Hyreslagen 41§ (JB 12 kap. 41§) rätt att ha inneboende i din lägenhet. I lagen uttrycks det som att Du har rätt att inrymma utomstående om det inte medför men för hyresvärden. Som exempel på vad som kan vara men är att hyresgästen har en stor omsättning inneboende. Det krävs inte tillstånd från hyresvärden i förväg och regeln är tvingande till Din fördel. Med vänlig hälsning
Gustav NittbyRådgivare