FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt07/04/2009

Vem får bevittna namnteckning?

Jag undrar vad det generellt finns för regler kring att bevittna en namnteckning? Jag har hört att det inte får vara nära släktingar - alltså att man ska undvika nära släkt med samma efternamn. Eller är detta bara i särskilda fall?

Lawline svarar

Hej, Vilka som får bevittna namnteckning regleras i lag (1946:805) med särskilda bestämmelser angående vittne vid vissa rättshandlingar, vilken du finner https://lagen.nu/1946:805. Som vittne får vem som helst vara, förutom den mot till vilken rättshandlingen skall företas, den som är under femton år och inte heller någon som lider av en psykisk störning som gör att den saknar insikt om betydelsen av bekräftelsen. Detta gäller med ett undantag, och det är bevittning av testamente. Enligt 10 kap. 4 § Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637, så får inte heller testatorns make, syskon eller den som står i rätt upp eller nedstigande släktskap bevittna ett testamente. Det är således enbart vid upprättande av testamente som nära släktingar inte får bevittna en namnteckning. Med vänliga hälsningar
Andreas VinqvistRådgivare