FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/03/2009

Uppsägningstid vid provanställning

Hej, Fräga 1: Vad gäller vid en provanställning då det står i avtalet att en månads uppsägningstid gäller för båda parter under provanställningen? Enligt LAS kan ju arbetstagaren gå på dagen. Kan man avtala bort denna paragraf? Fråga 2: Är provanställningens sista dag den sista dagen för arbetsgivaren att meddela att provanställningen inte övergår till fast anställning, eller är det uppsägningstidens 14 dagar tidigare (eller en månad i mitt fall)? Tackar på förhand för ert svar.

Lawline svarar

Hej! Enligt 6 § 2 - 3 st. LAS (se https://lagen.nu/1982:80) kan både arbetsgivaren och arbetstagaren avbryta en provanställning när de vill, och det utan att iaktta någon särskild uppsägningstid. Enligt 2 § 2 st. LAS är avtal som inskränker arbetstagarens rättigheter enligt lagen ogiltiga i den delen. Det innebär att ett avtalsvillkor om en månads uppsägningstid för arbetstagare som vill avsluta en provanställning är ogiltigt; arbetstagaren kan alltså fortfarande gå på dagen. Observera dock att om en uppsägningstid vid provanställning är reglerad i ett kollektivavtal är arbetstagaren bunden av detta (2 § 3 och 6 st.). Enligt 31 § LAS måste en arbetsgivare som vill avbryta en provanställning underrätta arbetstagaren (och i förekommande fall varsla facket) minst 14 dagar i förväg. Finns det ett avtal där det står en längre uppsägningstid – t.ex. en månad –gäller detta avtal före LAS (2 § LAS förbjuder ju bara avtalsvillkor som är till nackdel för arbetstagaren; sådana villkor som ger arbetstagaren större rättigheter är giltiga). I ditt fall måste arbetsgivaren alltså meddela att provanställningen kommer att upphöra minst en månad i förväg. Om arbetsgivaren inte underrättar den provanställde i tid innebär dock detta inte att anställningen övergår i tillsvidareanställning; provanställningen kan ändå avbrytas fram till dess sista dag. Iakttar arbetsgivaren inte uppsägningstiden blir han eller hon dock skadeståndsskyldig gentemot den anställda. MVH
Dennis AndreevRådgivare