Återkallelse av körkort p.g.a. brott

Hej!

Jag har en vän som blivit dömd för dråpförsök, jag tror påföljden blev 3års fängelse. Han har fått brev från länsstyrelsen om att hans körkort skall återkallas. Han har aldrig blivit straffad tidigare, endast en mycket gammal körning mot stopplikt (ingen olycka hände fick dock en bot om detta, för kanske 10år sedan)

Han använde aldrig någon bil vid brottstillfället dock var han berusad. Han är en bra förare och behöver kortet nu när han blir villkorligt frigiven (för jobb).

Enligt paragrafen dom hänvisar till så tolkar jag det som att man kan ta körkortet från en person om man anses vara \"brottsling\", eftersom man anses vara likgiltig inför regler.

Gäller detta även om man bara blivit dömd en gång, låt vara för ett allvarligt brott?

Alltså en \"Förstagångsförbrytare\", utan kriminellt register.

Per-Olov

Lawline svarar

Hej,

Hans körkort har med största sannolikhet återkallats enligt körkortslagen 5 kap. 3 § 6 p. vari stadgas: Ett körkort skall återkallas om det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon.

Ur kommentaren till lagen från Norstedts juridik anges: Under punkt 6 faller kvalificerad brottslighet som bedrivits yrkesmässigt eller varit särskilt grov, långvarig eller hänsynslös. Detsamma gäller återfall i mera allvarlig brottslighet. Kombinationen allmän brottslighet och trafikbrottslighet bör också uppmärksammas, eftersom den kan utgöra ett belägg för att vederbörande innebär ett riskmoment i trafiken. En helhetsbedömning ska göras och stor vikt fästas vid förarens personliga förhållanden och hur bilden av hans framtid ter sig (prop. 1975/76:155 s. 72). Frågan om körkortsingripande ska ske eller inte kan därför inte få något mera allmängiltigt svar.

Grova narkotikabrott och grova misshandelsbrott av olika slag brukar leda till återkallelse av körkortet enligt punkten 6 första ledet. Brottslighet i samband med bilkörning eller i alkoholpåverkat tillstånd anses försvårande. Vägledning om vilka brott som kan föranleda körkortsingripande kan hämtas i brottskatalogen – uppräkningen av de brott i fråga om vilka Rikspolisstyrelsen ska underrätta Vägverket om straffrättsliga avgöranden – i 5 kap. 2 § förordningen (2001:650) om vägtrafikregister.

Som jag ser det kan det finnas en viss möjlighet utifrån vad som angetts ovan att få bifall till ett eventuellt överklagande enligt körkortslagen 8 kap. 1 §. Ni bör då framhäva den positiva betydelsen av ett körkort d.v.s. vilket hjälp det ger när det gäller jobbmöjligheter etc. Överklagande sker till allmän förvaltningsdomstol.

MVH

Sven LindblomRådgivare