FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/03/2009

Stämma eller inte stämma, det är frågan.

Hej, Jag har köpt en bostadsrätt, när jag nu fått tillträde ser jag att säljaren har tagit med sig bland annat badrumsskåp. Mäklaren menar på att det rör sig om småbelopp så det är bättre att lägga det bakom oss och köpa en skåp själv. Min fråga är vad jag kan göra mot säljaren/mäklaren eller om jag bara skall lägga det bakom mig? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Det helt upp till dig men värdet som du eventuellt då skulle tvista om skulle vara under ett halvt basbelopp, vilket skulle innebära att du skulle få stå för större delen av dina egna rättegångskostnader även om du vann tvisten. Så jag rekommenderar dig att överväga vilka risker du tar med att processa. Samt väga in vilka fördelarna är respektive nackdelarna. Det kan eventuellt vara mindre kostsamt att köpa ett nytt skåp. Med vänliga hälsningar
Fredrik HanssonRådgivare