FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt06/09/2009

Ansökan om betalningsföreläggande

En privatperson har lånat pengar av mig. Vi har en låneförbindelse via mail. Detta har jag utskrift på. Dock ingen underskrift, men hans namn och personnummer står med. Han betalar inte tillbaka. Kan jag polisanmäla? De verkar tycka att inget brott ju begåtts då han \"bara\" ljugit.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Vad först angår möjligheten att polisanmäla låntagaren uppfattar jag det som att polisen inte anser att något brott är begånget. Detta pekar i riktning mot att chansen att åtal väcks mot låntagaren är liten. Ett annat alternativ är därför att hos Kronofogdemyndigheten ansöka om betalningsföreläggande mot låntagaren. Förutsättningarna för att ansöka om detta är att skulden förfallit till betalning, vilket den tycks ha gjort i detta fall. Kronofogden kommer efter ansökan att be låntagaren att uppge hur denne ställer sig till kravet. Om denne medger kravet eller underlåter att svara kommer ett utslag att meddelas. Skulle låntagaren bestrida kravet får du välja om målet skall flyttas över till tingsrätten för prövning. Du kan läsa mer om detta förfarande på Kronofogdemyndighetens hemsida. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare