FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/03/2009

Förlängning av hyresförhållande

Hyr en lägenhet i ett tvåfamiljshus (värden bor inte där, hyr ut ett annat hus med). Nu tänker han använda sig av lägenheterna själv, göra om till ett hus , jag har bott i 3½ år på mitt förstahansdkontrakt, har jag besittningsrätt?? Vad sker med mig om svaret blir att jag inte har besittningsrätt, när kan han själv disponera lägenheten, dvs hur långt tid bör jag få på mig att flytta? Har han nåt ansvar om likvärdig bostad? Eller frångås alla regler bara för att det är privat och en tvåfamiljsvilla? Väldigt tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Du har besittningsskydd till den delen av huset som du hyr. De som hyr bostadslägenheter har som huvudregel besittningsskydd men det finns dock undantag till detta. Dessa undantag finner du uppradade 45-45a§ Hyreslagen. I 45§ 3 punkten står att man inte har besittningsskydd till bostadslägenheten om lgh utgör del av upplåtarens egna bostad. Av din beskrivning låter det som om hyresvärden inte bor i samma hus som du hyr, i så fall är det så att du har besittningsskydd. Besittningsskydd gör att du som hyresgäst kan ha rätt till förlängning av hyresavtalet efter en uppsägning från hyresvärdens sida. Om det uppkommer tvist mellan hyresvärd och hyresgäst gällande förlängningen av hyresavtalet, ska tvisten hänskjutas till hyresnämnden för prövning, 49§ Hyreslagen. Vad hyresnämnden ska pröva i sin bedömning av om hyresförhållandet ska fortgå trots en uppsägning från hyresvärdens sida är de s.k. besittningsbrytande grunderna i 46§ Hyreslagen. I 46§ radas upp omständigheter då hyresgästen inte har rätt till förlängning av hyreskontraktet. En omständighet som är aktuell i ditt fall är den i punkten 6. Där står att om avtalet rör en lgh i ett tvåfamiljshus och upplåtelsen inte ingår i affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet och om hyresvärden har ett befogat intresse av att använda lgh, då kan hyresgästen behöva flytta. Vad utgör då befogade intressen? Jag skulle vilja säga att ett befogat intresse är bl.a. att hyresvärden vill bruka huset själv. Så tyvärr kan nog hyresvärden i ditt fall säga upp ditt hyresavtal men först efter en uppsägningstid på tre månader, se 4§ Hyreslagen. Med vänlig hälsning
Anders SvenssonRådgivare