FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/06/2006

Hyresnedsättning

Det skall göras en störe reperation av fastigheten där jag bo. De skall byta vatten och avloppsstammarna. Detta kommer att ta ca. en månad/lägenhet.Det berör toalett och kök. Det medför ett stort intrång i vårt boende, vi kommer att få duscha och göra våra toalettbesök nere i källaren. Sedan kommer ljudnivån vara mycket hög när de borra i tak och väggar.Det kommer att vara allment kaos här. Jag undrar om man inte har rätt till hyresrabatt under denna tid. MVH Christer

Lawline svarar

Hej! Vid reparationer av det slag du beskriver har hyresgästen rätt till nedsättning av hyran. Nedsättningen beräknas i princip per dygn under den tid som hindret i hyresrätten består. Avgörande för nedsättningens storlek är hur stor del eller vilka delar av lägenheten som är berörda samt hur hindret har påverkat användningen av lägenheten. Det bör påpekas att nedsättning med mer än 40-50% varit ytterst sällsynt såvitt lägenheten inte kunnat brukas alls. Om parterna inte kommer överrens avgörs tvisten slutligen av allmän domstol - d.v.s. tingsrätten. Att hyresgästen har rätt till ersättning framgår av Hyreslagen (12 kap. JB) 11 § 1 st 3p. Se http://lagen.nu/1970:994 Lycka till! Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare