FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/03/2009

Uppsägning pga. arbetsbrist

Hej. Jag jobbar på en byrå i Stockholm sen 10 år tillbaka och fick idag reda på att jag blivit uppsagd. Jag är produktionsdesigner/originalare d.v.s. jag tar våra idéer/skisser och gör verklighet av det, som t.ex. en förpackning eller visitkort eller skyltsystem m.m. Uppsägningen är inte p.g.a. arbetsbrist, för trots att vi märker av lågkonjunkturen och att våra designers inte har fullt upp med jobb, så har jag i stort sett alltid fullt. Under tidigare lågkonjunkturer så har jag inte märkt att jag haft mindre att göra, snarare tvärtom eftersom vi då inte lagt ut jobb, utan gjort allt själva. Skälet till uppsägningen är i stället \\\"omstrukturering\\\" och att styrelsen vill fokusera på kärnverksamheten d.v.s. företagsstrategi och design och inte behålla produktionsmomentet inom företaget utan istället lägga ut allt \\\"på stan\\\". Kan de verkligen göra så som dom gjort mot mig och en annan anställd med samma arbetsuppgifter som också blev uppsagd idag? Vi är dessutom delägare bägge två, i.o.f.s. bara 2%. M.v.h. Pelle Svensson

Lawline svarar

Hej! Enligt lagen om anställningsskydd (se https://lagen.nu/1982:80) kan en arbetstagare sägas upp antingen pga. personliga skäl eller pga. arbetsbrist. ”Arbetsbrist” är ett juridiskt begrepp som egentligen är vilseledande. För att någon ska ha blivit uppsagd pga. ”arbetsbrist” krävs det inte att det på företaget föreligger faktisk brist på de aktuella arbetsuppgifterna; det kan istället röra sig om att företaget organiseras om, att man väljer att lägga vissa uppgifter på entreprenad eller att man t.o.m. säger upp anställda för att omförhandla anställningsvillkoren. Så länge som de skäl för uppsägningen som arbetsgivaren anför – alltså omorganiseringen, outsourcing m.m. – faktiskt föreligger så är uppsägningen i princip tillåten enligt LAS. I ditt fall verkar det som om omorganiseringen är verklig (det är ju inte bara du som har blivit uppsagd, alltså är det ganska liten sannolikhet att arbetsgivaren ville bli av med just dig). Arbetsgivaren hade alltså förmodligen rätt att säga upp dig pga. ”arbetsbrist”, i vart fall så länge som han eller hon följde turordningsreglerna i 22 § LAS (se https://lagen.nu/1982:80#R9). Att du är delägare spelar här ingen roll. Det verkar dessvärre som om uppsägningen var laglig. Men kom ihåg att du har rätt till återanställning om din arbetsgivare anställer ny personal inom nio månader från det du har blivit uppsagd (25 § LAS, se https://lagen.nu/1982:80#R10); vill du ha företrädesrätt till återanställning måste du anmäla detta till arbetsgivaren, helst skriftligen (27 §). MVH
Dennis AndreevRådgivare