FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/03/2009

Formkrav på hyresavtal

Om jag hyr en lägenhet och skriver under kontraktet, men hyresvärden gör inte det gäller det då?

Lawline svarar

Hej! Ett hyresavtal behöver inte vara skriftligt för att gälla, även det man har kommit överens om muntligen gäller som hyresavtal (se JB 12 kap 2 §). Det finns alltså inget formkrav, det är inte så att avtalet är ogiltigt på grund av att hyresvärden inte skrivit under. Dock är det svårare att bevisa att det man har kommit överens om muntligen eller genom ett kontrakt som bara är påskrivet av en av parterna, faktiskt är det man har kommit överens om. För att bevisa att hyresavtalet stämmer överens med era viljor får du försöka visa att avtalet är giltigt på annat sätt. Var det någon som var med när du skrev på, eller när ni muntligen kom överens om uthyrningen? Fick du tillgång till lägenheten så som det stod i kontraktet? Har hyran betalats så som det stod i kontraktet? Jag utgår från att du och din hyresvärd är oense om någon del av hyresavtalet, men det är svårt att utifrån din fråga först vilken del det rör sig om. Generella regler om hyra av lägenhet hittar du i Hyreslagen, 12 kap. Jordabalken, se http://www.lagen.nu/1970:994 Vänliga hälsningar,
Lotta KnappRådgivare